Milan Kundera - Roman sənəti (ixtisarla)
Ədəbi tənqid
Milan Kundera - Roman sənəti (ixtisarla)
Servantesin xor baxılan mirası
1
Edmund Husserl ölümündən üç il əvvəl, 1935-ci ildə Vyana və Praqada Avropadakı humanizm böhranına həsr etdiyi məşhur mühazirələrini oxumuşdu. Onun nəzərində avropalı sifəti xəritə üzərindəki Avropanın da çölünə (məsələn, Amerikaya) uzanan və qədim yunan fəlsəfəsi ilə birlikdə doğulan zehni kimliyi ifadə edirdi. Husserlin fikrincə, qədim yunan fəlsəfəsi Tarixdə ilk dəfə bütün dünyanı ağuşuna alaraq onun qarşısında cavab tələb edən suallar qoymuş və onu bu və ya digər praktik ehtiyacları ödəmək üçün deyil, “insanı bilmək, dərk etmək istəyi bürüdüyü” üçün mühakiməyə çəkmişdi.
Haqqında danışdığı böhran Husserlə o qədər dərin görünürdü ki, Avropanın öz-özünə bu böhrandan sağ-salamat çıxıb-çıxmayacağı sualı onu narahat edirdi. O, böhranın köklərinin “Modern Çağ”ın əvvəlində, Qaliley və Dekartda, dünyanı texniki və riyazi baxımdan araşdırılacaq bəsit bir nəsnə halına salan və həyatındakı dünyanı (“die Lebenswelt”) öz üfüqlərindən çıxaran Avropa elminin birtərəfli xarakterində olduğuna inanırdı.
Elmdəki böyük inkişaf insanı ixtisaslaşmış rejimlərin labrintinə sürükləmişdi. Elmdə irəlilədikcə insan dünyanın tamlığını da, özünü də gözdən qaçırır, beləliklə, Husserlin tələbəsi Haydeggerin gözəl və haradasa sehrli bir formulla “varlığın unuduluşu” dediyi şeyin içində məhv olurdu. Bir vaxtlar Dekart tərəfindən “təbiətin ağası və sahibi” mərtəbəsinə ucaldılan insan, onu geridə qoyan, üstələyən, onun sahibinə çevrilən güclər (texniki, siyasi, tarixi güclər) üçün bəsit bir şey halına gəlir. Bu güclər üçün onun konkret varlığının, “həyatındakı dünya”nın (die Lebenswelt) artıq heç bir önəmi və dəyəri yoxdur: o, bilərəkdən unudulub, yoxa çıxıb.
2
Bununla yanaşı, Yeni Çağa yönəlik bu qatı baxışın bəsit bir mühakimə kimi qiymətləndirilməsinin sadəlöhvlük olacağına inanıram. Mən daha çox bu iki böyük filosofun, eyni zamanda həm tənəzzül, həm də tərəqqi olan və insana aid hər şey kimi yaranışında aqibətinin toxumunu gizləyən bu dövrün mürəkkəbliyini ortaya qoyduqlarına inanıram. Bu mürəkkəblik, filosof yox, roman yazarı olduğum üçün özümü daha da bağlı hiss etdiyim son dörd əsri mənim gözümdə alçaltmır. Əslində, mənə görə, Yeni Çağın qurucusu təkcə Dekart deyil, həm də Servantesdir.
Bəlkə də, bu iki fenomenoloq Yeni Çağı mühakimə edərkən bunu nəzərə almağa önəm verməmişdilər. Demək istədiyim budur ki: əgər, fəlsəfə və elmin insanın varlığını unutduğu doğrudursa, Servanteslə birlikdə bu unudulmuş varlığın kəşfindən başqa bir şey olmayan böyük bir Avropa sənətinin yarandığı daha dəqiq bir şəkildə ortaya çıxır. Həqiqətən də, Haydeggerin daha əvvəlki Avropa fəlsəfəsi tərəfindən laqeyd yanaşıldığını düşünərək, “Varlıq və Zaman”da incələdiyi bütün böyük ekzistansial mövzular Avropa romanının dörd əsri tərəfindən aşkara çıxarılıb göstərildi. Roman yaradılışın fərqli görünüşlərini öz tərzində, özünəməxsus məntiqlə bir-bir kəşf etdi: Servantes çağdaşları ilə birlikdə özünə “macəra nədir” sualını verdi; Samuel Riçardsonla “Daxili aləmdə baş verənlər”i araşdırmağa, duyğuların gizli həyatını ortaya çıxarmağa başladı; Balzakla insanın tarixə kök atmasını kəşf etdi; Floberlə o vaxta qədər gündəlik həyat üçün igcognita (kəşf edilməmiş) olan terra-nı (torpaqları) axtarmağa yollandı; Tolstoyla insanın qərar və hərəkətlərində absurdun təsiri üzərində baş sındırdı. Zamanı təhlil etdi: Marsel Prustla yaxalanmayan keçmiş anı, Ceyms Coysla yaxalanmayan indiki anı yaxalaya bildi. Tomas Mannla zamanın dərinliklərindən gələrək addımlarımıza uzaqdan istiqamət verən miflərin rolunu mühakimə etdi və sair və ilaxır...
Roman Yeni Çağın əvvəlindən bəri insana davamlı olaraq və sədaqətlə yoldaşlıq etməkdədir. “Bilmək ehtirası” (Husserl bunu Avropa mənəviyyatının məğzi kimi görür), insanın öz real həyatını saf-çürük etməsi, onu “varlığın unuduluşu”na qarşı qoruması, “ömür dünyasına” heç vaxt sönməyən bir işıq tutması üçün romana dörd əllə sarılıb. Herman Broxun dönə-dönə dediyi şeyi bu mənada anlayır və bölüşürəm: bir romanın yeganə var olma səbəbi, ancaq bir romanın kəşf edə biləcəyi şeyi kəşf etməkdir. Həyatın o zamana qədər məlum olmayan kiçik bir fraqmentini kəşf etməyən roman əxlaqa ziddir. Məlumat romanın yeganə əxlaqıdır.
Mən buna daha bir əlavə edirəm: roman Avropanın əsəridir; icadlarını fərqli dillərdə etmiş olsa da, bütün Avropaya məxsusdur. Avropa roman sənətini yaradan kəşflərin bir-birini izləməsidir (yazılmış olanların cəmi deyil). Bir əsərin dəyəri (yəni kəşf etdiklərinin miqyası) ancaq bu cür fövqəlmilli baxımdan hərtərəfli görülüb başa düşülə bilər.
3
Tanrı kainatı və dəyərlər sistemini idarə etdiyi, yaxşını pisdən ayırdığı və hər şeyə bir məna verdiyi yeri yavaş-yavaş tərk edərkən Don Kixot evindən çıxdı və dünya artıq tanınmayacaq bir hala gəldi. Dünya ilahi hakimin yoxluğunda qəfildən şübhələndirici bir dumanın içində qaldı; tək olan ilahi həqiqət insanların paylaşdığı yüzlərlə nisbi dəyər şəklində parçalandı. Beləliklə, Yeni Çağın dünyası, onunla birlikdə isə onun əksi və modeli olan roman doğuldu.
Dekartla birlikdə düşünən “mən”i hər şeyin bünövrəsi kimi qavramaq, buna görə də kainatın qarşısında tək-tənha qalmaq, Hegelin haqlı olaraq “qəhrəmancasına” deyə qiymətləndirdiyi bir davranışdır.
Servanteslə birlikdə dünyanı bir xaos kimi qavramaq, tək mütləq həqiqət əvəzinə bir-birinə zidd olan bir yığın nisbi gerçəkliklə (roman xarakteri deyilən xəyali “mən”lərdəki gizli həqiqətlər) hesablaşmaq məcburiyyətində qalmaq, naməlumluğun “müdrikliy”indən başqa heç bir şeydən əmin olmamaq da qulaqardına vurulmayacaq bir güc tələb edir.
Servantesin o böyük romanı nə demək istəyir? Bu barədə zəngin bir ədəbiyyat mövcuddur. Bu romanda Don Kixotun dumanlı idealizminin rasional tənqidini gördüyünü iddia edənlər var. Başqaları isə romanı tam əksinə, idealizmin göylərə qaldırılması kimi görür. Bu şərhlərin ikisi də səhvdir, çünki romanın təməlində heç də mühakimə fürsəti deyil, basmaqəlib bir əxlaq dərsi tapmağa can atırlar.
İnsan yaxşıyla pisin aydın bir şəkildə ayırd edilə biləcəyi bir dünya istəyir, çünki onda anadangəlmə fitri konseptdən gələn mühakimə etmək arzusu var. Dinlər və ideologiyalar bu arzunun üzərində inşa edilib. Romanla onun nisbilik və çoxmənalılıq dilini özlərinin məcburi və doqmatik ifadələrinə uyğunlaşdıraraq uzlaşa bilərlər. İllah da birinin haqlı olmasını istəyirlər; ya Anna Karenina sözqanmaz bir heyvərənin qurbanı olmalıdır, ya da Karenina iffətsiz bir qadının; ya K. məsumdur, ədalətsiz bir məhkəmə tərəfindən pərişan edilib, ya da məhkəmənin arxasında ilahi ədalət gizlidir və K. suçludur.
Bu, “ya”ların içində, insani halların özündəki nisbiliyə dözə bilməməyin acizliyi, ilahi hakimin yoxluğuyla üzləşməyin acizliyi vardır. Bu acizlik ucbatından romanın müdrikliyini (naməlumluğun müdrikliyi) qəbul etmək və anlamaq çətindir.
Mövzuya uyğun linklər: